اهمیت دوست در زندگی افراد مختلف بر کسی پوشیده نیست و این مهم بخصوص برای نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است. نوجوانان در آغاز مرحله جوانی و شو و شوق های مختلفی هستند و بریا دوست پیدا کردن در این سن و سال نیاز به مشاوره و راهنمایی پدر و مادر دارند چرا که با انتخاب دوستان خوب در واقع آینده ای بهتر را برای خود رقم زده اند و انتخاب دوست بد می تواند بسیار خطرناک باشد. دوست یابی نوجوانان بخصوص با هم سن و سال های خود از نگرانی های همیشگی والدین می باشد به شکلی که گاهی والدین در انتخاب دوست وارد زندگی شخصی نوجوانان خود می شوند و در امور آنها دخالت می کنند و این موضوع باعث تخریب رابطه والدین با نوجوانان خود می شود. اما واقعا راهکار دوست یابی نوجوانان به شکل صحیح چیست؟
شخصیت افراد با یکدیگر متفاوت است . ممکن است برخی با داشتن دوستان زیاد اغنا شوند و برخی به دلیل دورنگرا بودن در تنهایی بیشتر راحت باشند پس نباید در دوست یابی نوجوانان دخالت کرد. بهترین راه برای دوست یابی نوجوانان کمک به آنها می باشد نه دخالت در زندگی آنها.

راه های ارتباط برقرار کردن از مهم ترین فرآیند های ارتباطی برای دوست یابی در نوجوانان است. بهتر است با استفاده از راه های زیر به نوجوانان خود کمک کنید:

·         بهتر است داشتن دوست خوب به عنوان یک ارزش برای نوجوان روشن شود

·         دوستیابی نوجوانان یک مهارت ارتباطی است که باید این موضوع اهمیتش برای نوجوان تشریح شود

·         به نوجوان بیاموزید که برای دوست یابی به سراغ هم سن و سال های خود در مدرسه برود، بخصوص بچه هایی که مثل خود او تنها هستند و از او بخواهد که با هم دوست باشند.

·         به نوجوان خود یاد دهید در بازی های گروهی کودکان دیگر وارد شود و از انها برای بازی دادن به او درخواست کند. بچه های دیگر اغلب استقبال می کنند.

 

در دوست یابی نوجوانان باید به آنها با شناساندن معیارهای یک دوست خوب کمک شود. برای این موضوع موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1.      بهترین زمان برای معرفی معیارهای دوست خوب به کودک در دوران دبستان است

2.      از هر موقعیتی برای معرفی معیارهای دوست خوب استفاده کرده و به نوجوان خود بیاموزید که چه افرادی برای دوستی با او مناسب هستند.

3.      در دوست یابی نوجوانان باید به دنبال افرادی با علایق و اعتقادات مشترک، ساختار های خانوادگی یکسان،سلامت نفس، ادب و شخصیت درت و علاقمند به تحصیل و درس باشد.

4.      به نوجوانان خود یاد دهید دوستان خود را گاها به منطل دعوت کنند تا شما هم با آنها آشنا شده و صلاحیت آنها را بسنجید

5.      برخی از مواقع به خارج از شهر با فرزند خود رفته و دوستان او را هم به همراه ببرید تا بهتر آنها را بشناسید

6.      در صوتر مشاهده بد رفتاری های جدید د رنوجوان خود در تلاش یافتن منشا آن در دوستان نزدیک او باشید. احتمالا در صورتیکه قابل اصلاح است اصلاح و در صورتیکه قابل اصلاح نیست نوجوان خود را برای تغییر دوست خود تشویق کنید.

7.      دوستیابی نوجوانان همانقدر که اهمیت دارد باید نوجوانان بدانند ارتباط با دوست بد هم چقدر بد و نا مناسب است. این کار را با مشورت به او بیاموزید.

8.      بهتر است به فرزند خود بگویید که شخصیت او با شخصیت دوستانش سنجیده می شود و اگر مراقب دوستیابی خود نباشد ممکن است همه او را به چشم بد ببینند.

9.     به هیچ عنوان نوجوانان خود را به زور به قطع ارتباط با دوستان خود مجبور نکنید. این موضوع باید با درک خود نوجوان همراه باشد.

اثر پذیری نوجوانان از دوستان خودشان

اینکه تصور کنیم این تنها یک رابطه است و نمی تواند باعث تخریب شخصیت نوجوان ما شود و یا ساختار خانوادگی ما مستحکم تر از این حرف ها است نمی تواند باعث عدم تاثیر منفی دوست یابی نوجوان شما با افراد منفی باشد.
شاید دوستان و همسالان فرزند شما نتوانند او را مثل خودشان کنند اما فکر و اندیشه او را تحت تاثیر قرار می دهند. دوست برادر و یا خواهری است که فرزند شما به انتخاب خودش برگزیده و نباید در فرآیند دوستیابی نوجوانان آنها را تنها گذاشت.

تاثیراتی که این رابطه بر آنها می گذارد عبارتند از :

·         تقلید پذیری از همسالان و دوستان

·         ارتباط بیشتر با دوستان و همسالان

·         تفکر به حرف ها و کارهای آنها

·         تکرار ایده ها و نظرات آنها

·         تکرار کارها و حرف های آنها

·         و

دوست و تاثیرات مثبت و منفی او در جریان زندگی فرزند شما

انتخاب دوست تاثیرات زیادی در زندگی کودک شما خواهد داشت. دوستیابی نوجوانان موضوعی حساس و سرنوشت ساز برای آنها تلقی می شود و داشتن مهارت دوست یابی نوجوانان به آینده بهتر آنها کمک می کند چرا که :

·         دوست خوب می تواند در رشد معنوی و اخلاقی ، رشد تحصیلی و ادب و شخصیت نوجوانان ما تاثیر مثبت دارد

·         دوست خوب می تواند در بالا بردن ارزش های دینی و مذهبی ، اعتقادات درست و نوع رفتار و شیوه سخن گفتن کودک شما تاثیر مثبت بگذارد

·         نوع لباس پوشیدن، راه رافتن، سخن گفتن و حتی جسارت و سخنوری آنها در جمع از تاثیر دوستان خوب است.

·         دوستیابی نوجوانان چه خوب باشد چه بد تجارب نوجوانان را بالاتر می برد تا دوستان بهتری د رآینده انتخاب کنند.

·         دوست بد رفتار فرزند ما را به بیراهه می برد و شخصیت او را خراب می کند.

·         دوست بد می تواند عواقب بدی مانند سیگاری شدن و حتی گرایشات بد میلی را در فرزند بوجود بیاورد.

·         اثرات دوست بد در گرایش بد و یا خوب به جنس مخالف خودش را بسیار نشان می دهد

·         بهتر است خودتان دوست اولیه نوجوان خودتان باشید تا ایده ها و نطرات شما در حهت دهی به دوست یابی نوجوانان شما تعیین کننده باشد.